Wat is mindfulness

Mindfulness betekent met volledige aandacht aanwezig zijn bij de huidige ervaring met een open, niet-oordelende houding.
Onze aandacht wordt gedurende de dag getrokken door allerlei prikkels, zoals dingen die we zien of horen, onze gedachten, het maken van plannen, zorgen, pijn enz. Ook zijn we veelal iets aan het ‘doen’, doelen aan het behalen, lijstjes aan het afwerken, aan verwachtingen proberen te voldoen. We staan zogezegd vaak op de ‘automatische piloot’ ook wel de ‘doe-stand’ genoemd. Naast dat we veel bereiken, kan het ook veel onrust en spanning geven en genieten we soms niet of weinig van het huidige moment. We zijn ons vaak ook niet bewust van onze automatische reacties en gedachtepatronen.
Met mindfulness leef je intenser en ben je bewuster van het moment. Fijne momenten ervaar je, je geniet meer. Ook leer je beter om gaan met onprettige ervaringen, moeilijke gedachten en gevoelens door deze toe te laten met een open, niet (ver)oordelende houding.

Effecten van mindfulness zijn o.a.:

minder piekeren
beter kunnen omgaan met stressvolle situaties
meer rust
meer in het hier en nu, bewuster genieten
verhoogde concentratie en aandacht
acceptatie en mildheid
meer energie
meer tevredenheid

Mindfulness is een menselijk vermogen, wat wil zeggen dat dit bij iedereen al in meer of mindere mate aanwezig is. Het is een vaardigheid die je door training verder kunt versterken.